Tento web používá pro analýzu návštěvnosti soubory cookies. Jeho používáním s tím souhlasíte.

více informací

Zakázkové novinky

Jak (ne)postupovat: Přímé zadání zakázky v mimořádné situaci

Nedávný případ kraje, který zadal služby dopravní obslužnosti dodavateli napřímo, ukázal, jak klíčové je včasné plánování veřejných zakázek.

V některých situacích jsou zadavatelé nuceni zadat veřejnou zakázku napřímo, jelikož se dostali do mimořádné situace a musí zajistit fungování některých služeb – v nedávno rozhodovaném případě šlo o zajištění dopravní obslužnosti krajem.

Co se vlastně stalo?

  • Přímé zadání: Kraj uzavřel smlouvu s dopravcem přímo bez standardního řízení s nabídkami. Podle zákona lze ale tento postup použít pouze ve výjimečných situacích, například když náhle není k dispozici dopravce a služby musí být zajištěny okamžitě.
  • Mimořádná situace: Kraj argumentoval tím, že po skončení předchozí smlouvy hrozilo přerušení dopravních služeb, a tudíž vznikla „mimořádná situace“. Ta by mohla opravňovat kraj k uzavření nové smlouvy bez soutěže.
  • Původce situace: Zákon ale vyžaduje, aby zadavatel nebyl původcem oné mimořádné situace. Jinými slovy: zadavatel sám si nesmí způsobit takovou situaci svým předchozím jednáním či nedostatečným plánováním.

Proč bylo rozhodnuto o porušení zákona?

  • Nedostatečné plánování: Ukázalo se, že kraj chtěl změnit koncepci dopravy a zajistit ji „vnitřním dopravcem“, tedy jinak než externím dopravcem. Tato změna ale nebyla dostatečně připravená, a tak se v době vypršení staré smlouvy ocitl kraj v situaci, kdy sám kraj neměl kapacity na plynulé zajištění provozu.
  • Vlastní způsobení mimořádné situace: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) konstatoval, že kraj si tuto mimořádnou situaci způsobil sám. Kdyby kraj pečlivěji plánoval a včas řešil navazující smlouvy či vypsal nové nabídkové řízení, k žádné nouzové situaci by nedošlo.

Co si z toho odnést?

  1. Včasné vypsání soutěže
    Pokud víte, že se blíží konec stávající smlouvy, neodkládejte vyhlášení nového zadávacího řízení. Vyhnete se tak tlaku poslední chvíle, který často končí uzavřením nezákonných nebo nevýhodných smluv.
  2. Plánování je základ
    Pokud se chystáte měnit koncepci či zajišťovat služby jiným způsobem, připravte si pečlivě jednotlivé kroky a harmonogram. Správné naplánování ušetří problémy nejen se zákonem, ale i s provozní návazností služeb.
  3. Dodržujte podmínky přímého zadání
    Pro přímé zadání je nutné jednoznačně prokázat, že došlo k mimořádné situaci, která nevznikla vinou zadavatele. V opačném případě hrozí sankce a případně i zrušení smlouvy.

Pro všechny zadavatele je to varovný příklad, že nedostatečné plánovaní při skončení trvání smluv může vést k postihu – a hlavně k přerušení důležitých veřejných služeb, které mají sloužit občanům.

Včasné a řádné plánování veřejné zakázky je naprosto zásadní pro její úspěšné zadání. Na začátku potřebujete obvykle zjistit, co vlastně trh nabízí a kolik to může stát. Hodit se vám můžou i informace, jaké jsou kapacity dodavatelů a jak přesně zakázku specifikovat. Komunikace s dodavateli před zahájením zadávacího řízení je sice zákonem povolena, ale točí se kolem ní řada otázek a obav. Hranice mezi analýzou trhu a nedovoleným zvýhodňováním totiž může být tenká.

Pokud chcete zjistit, jak efektivně sbírat informace od dodavatelů a zároveň zůstat v mezích zákona, pomůže vám naše školení „Předběžné tržní konzultace a průzkum trhu“.

Předběžné tržní konzultace a průzkum trhu
 

Žaneta Rochová
Mgr. Žaneta Rochová

právnička, expertka na právo veřejných zakázek